Jak dobrze się uczyć?
Magdalena Juszczak
Książki
09 grudnia 2019
Jak dobrze się uczyć?

Każdy jest inny i każdy ma inny sposób i swój czas do nauki i pracy. Jedni to sowy wolą się uczyć wieczorem, inni największy power mają z rana. Ważne jest, by poznać swój czas biologiczny, bo wtedy zdecydowanie łatwiej oddać się nauce czy pracy. Na co przede wszystkim zwrócić uwagę?

KONCENTRACJA. Według Wikipedii to zjawisko polegające na skupieniu uwagi i skierowaniu jej na określoną myśl, informację, wydarzenie…i utrzymanie jej w czasie. Na pewno to nie jest łatwe i oczywiste, bo gdyby takie było, to bez wątpienia mielibyśmy samych geniuszy na świecie. Skuteczność uczenia się nie zależy od liczby godzin poświęconych na naukę, ale od tego, jak dobrze wykorzystujemy czas. Mój przykład: osobiście lepiej przyswajam wiedzę od rana. Niestety, nie zawsze mogę ranki poświęcać na naukę, dlatego zaczęłam szukać różnych możliwości i sposobów przyswajania wiedzy.

ZROZUMIENIE. Odpowiedz sobie na pytanie: czy, gdy czegoś nie rozumiesz jesteś w stanie się tego nauczyć? Czy może zapamiętać na chwilę?

ZAPAMIĘTYWANIE. Czy nie wydaje Ci się, że tutaj ta kolejność jest jak najbardziej poprawna?

Próbowałam różnych rzeczy;

  • rysowałam mapy myśli,
  • zaczęłam robić kolorowe notatki,
  • systematycznie powtarzałam materiał,
  • starałam się opracować własny system zapamiętywania….i wiele innych.

I na dzień dzisiejszy wypracowałam swój własny sposób nauki. Poznałam jednak wiele możliwości skutecznego przyswajania wiedzy i jej zapamiętywania, a także szybkiego i efektywnego czytania. Chciałabym się tym podzielić, bo uważam, że każdego dnia jesteśmy zasypywani ogromem informacji – tych ważnych i niepotrzebnych. Przeważnie te ważne stanowią dla nas problem do zapamiętania. Co zrobić, by tak nie było? Pamiętaj, uczymy się przez całe życie.

Przygotowałam szkolenie, które przede wszystkim jest skierowane dla uczniów szkół średnich, bo wydaje mi się, że ta grupa młodych ludzi jest najbardziej obarczona obowiązkiem i potrzebą przyswajania wiedzy. Już od początku popełniamy fundamentalne błędy w tym zakresie. Ile razy sama do siebie mówię, że chciałabym wiedzieć to wszystko co wiem teraz, gdy ja byłam uczniem? Byłabym geniuszem zdecydowanie. Jak i Ty. A co ważniejsze, ciągle możesz nim być.