Każdy jest inny i każdy ma inny sposób i swój czas do nauki i pracy. Jedni to sowy wolą się uczyć wieczorem, inni największy power mają z rana. Ważne jest, by poznać swój czas biologiczny, bo wtedy zdecydowanie łatwiej oddać się nauce czy pracy. Na co przede wszystkim zwrócić uwagę?
KONCENTRACJA. Według Wikipedii to zjawisko polegające na skupieniu uwagi i skierowaniu jej na określoną myśl, informację, wydarzenie…i utrzymanie jej w czasie. Na pewno to nie jest łatwe i oczywiste, bo gdyby takie było, to bez wątpienia mielibyśmy samych geniuszy na świecie. Skuteczność uczenia się nie zależy od liczby godzin poświęconych na naukę, ale od tego, jak dobrze wykorzystujemy czas. Mój przykład: osobiście lepiej przyswajam wiedzę od rana. Niestety, nie zawsze mogę ranki poświęcać na naukę, dlatego zaczęłam szukać różnych możliwości i sposobów przyswajania wiedzy.
Próbowałam różnych rzeczy;
- rysowałam mapy myśli,
- zaczęłam robić kolorowe notatki,
- systematycznie powtarzałam materiał,
- starałam się opracować własny system zapamiętywania….i wiele innych.
I na dzień dzisiejszy wypracowałam swój własny sposób nauki. Poznałam jednak wiele możliwości skutecznego przyswajania wiedzy i jej zapamiętywania, a także szybkiego i efektywnego czytania. Chciałabym się tym podzielić, bo uważam, że każdego dnia jesteśmy zasypywani ogromem informacji – tych ważnych i niepotrzebnych. Przeważnie te ważne stanowią dla nas problem do zapamiętania. Co zrobić, by tak nie było? Pamiętaj, uczymy się przez całe życie.
Przygotowałam szkolenie, które przede wszystkim jest skierowane dla uczniów szkół średnich, bo wydaje mi się, że ta grupa młodych ludzi jest najbardziej obarczona obowiązkiem i potrzebą przyswajania wiedzy.
Ludzie najbardziej boją się śmierci i… wystąpień publicznych
Dale Carnegie
Jakiś czas temu sama musiałam stawić czoła temu wyzwaniu. Po krótce powiem: przygotowanie i praktyka. Są jednak różne sposoby, by pokonać stres i nerwy towarzyszące sytuacjom, gdzie to my musimy zabrać głos. Strach ma wielkie oczy i warto okiełznać tego przeciwnika. Jest wiele małych elementów, które mogą pomóc osiągnąć cel. Nigdy nie zdawałam sobie sprawy, że jedzenie i napoje mogą odegrać jakieś znaczące role w tej kwestii. A mogą.
Inną ważną kwestią jest mowa ciała czy samo otoczenie. Wszystkie te aspekty dobrze zrozumiane mogą być Twoim sprzymierzeńcem. Wystąpienia publiczne to dla mnie nie tylko wystąpienia przed wielkim audytorium. Matura ustna czy rozmowa o pracę to zwykle stres i emocje. Każdy chce wypaść jak najlepiej. Opowiem co sprawdziło się u mnie, co jest ogólnie przyjęte i polecane przez innych. Na koniec mogę powiedzieć, że nie jest tak, że wystąpienia publiczne to luz dla innych, bo nawet osoby z telewizji czy pierwszych stron gazet przykładają się do swoich wystąpień. I tak samo jak dla nas, każde jest wyzwaniem.
Sama szkoliłam się w różnych miejscach u różnych ludzi…i wiem jedno: to jest wszystko do opanowania i jako wyzwanie każda taka „przygoda” może być naszym doświadczeniem bardzo pozytywnym. Pokażę Ci jak robić efektywne prezentacje z czego powinny się składać i jakie proporcje powinny mieć obrazki i treści. By wzbudzać zainteresowanie, a nie przynudzać. Zapraszam!
Ciągle w biegu…ciągle masz wrażenie, że jesteś spóźniony, robiłeś za mało.
XXI wiek to właściwie czas i nieustanna walka o każdą minutę, by jak najefektywniej go wykorzystać. Okiełznać czas – to cel wielu ludzi. Ale czy naprawdę o to chodzi? Ludzie wyznaczają sobie cele zapisane w kalendarzach czy na kartkach. Bardzo często wręcz – zwłaszcza postanowienia noworoczne – mają swoje miejsce na kartkach. Czy naprawdę o to chodzi? Otóż nie.
A dzień codzienny…obowiązki zawodowe czy domowe. Czasu wszyscy mamy tyle samo, tajemnicą jest, jak go wykorzystać byśmy czuli, że wykorzystaliśmy go jak najkorzystniej dla nas. Jest wiele sposobów by to zrobić. Każdy jest inny, każdemu inaczej można dopasować zadania, a co za tym idzie plan dnia. Czy warto temu się poświęcać i spróbować coś zmienić? Zdecydowanie tak. Istotną kwestią w aspekcie czasu jest też rutyna. Bardzo wiele kwestii zasługuje w tym aspekcie na uwagę. Chciałabym pokazać moje metody wykorzystania czasu, a także te polecane i sprawdzone u innych. Ponieważ jest go ograniczona ilość i bardzo często obowiązki przysłaniają czas, który moglibyśmy spędzać wśród najbliższych, na nasze hobby, czy relaks, naprawdę wcale nie trzeba z przyjemności rezygnować.
Wchodzisz do pracy i nie wiesz od czego zacząć. Znasz ten stan? Robisz listy, chcesz działać według planu…a tu wyskakują „niespodziewane”, dodatkowe obowiązki i wyzwania. Za co się zabrać? Zaczynasz być przytłoczony, zmęczony i nieefektywny. Dodatkowo stres opanowuje całe Twoje życie. Sekret to bardzo łatwe umiejętności zarządzania czasem, zarówno w aspekcie szkoły i pracy. Chętne o nich opowiem.